Jak wybrać salę weselną?

Wybór odpowiedniej sali weselnej jest jednym z kluczowych elementów podczas przygotowań do ślubu. Jak jednak wybrać najlepsze miejsce oraz na co zwrócić uwagę? O tym w poniższym materiale.

 Sala weselna to jeden z kluczowych punktów w trakcie przygotowań do ślubu. To w końcu przestrzeń, w którym spędzimy wiele godzin i w którym będziemy celebrować Wasz najważniejszy dzień w życiu. Miejsce musi być zatem idealne, spełniać szereg Waszych wytycznych. Z całą pewnością wszyscy powinni czuć się w nim swobodnie. Na zachodzie Europy i coraz częściej w Polsce, dość popularne stały się osoby zwane "wedding plannerami", które robią istny "research" według przedstawionych wytycznych, a następnie przedstawiają wybrane przez siebie obiekty Parze Młodej. Oczywiście takie przedsięwzięcie to dodatkowy wydatek i jeżeli nie chcecie popadać w koszty musicie tego wyboru dokonać sami. 

Jak wybrać salę, aby potem nie żałować? 

 Z całą pewnością poszukiwanie odpowiedniego miejsca na uroczystość weselną należy przeprowadzić przynajmniej na półtorej roku przed planowanym ślubem. Dlaczego? Odpowiedź wydaje się banalna: najlepsze miejsca szybko są "bookowane".


Najlepiej dokonać rezerwacji sali już rok przed planowanym terminem wesela. Ma to jeszcze jeden pozytywny aspekt: dość często w momencie samej uroczystości ceny są już o wiele wyższe niż w rok, czy dwa lata temu. Możecie wtedy uniknąć wyższej opłaty za tzw. "talerzyk".


Znacząca liczba Par Młodych wybiera motyw przewodni wesela, które jest następnie decydującym aspektem przy dekoracji sali. Uroczystość może bowiem odbyć się w klimatycznej, rustykalnej stodole, wystawnym pałacu czy w oszklonej sali z ogrodem. Jak dobrze wiecie, pięknych wnętrz na Warmii i Mazurach nie brakuje. Jeżeli wybierzecie zabytkowe wnętrza, musicie pamiętać, że zazwyczaj w takich miejscach jest kilka sal bankietowych, które mogą być ze sobą połączone. Lepiej wtedy dobrze zaplanować całe wydarzenie, aby mieć wzrokowy kontakt z DJ-em bądź zespołem muzycznym, a już na pewno ze wszystkimi gośćmi, a także aby uchronić się przed efektem "pustego parkietu" podczas zabawy weselnej. Warto aby parkiet był w tym samym pomieszczeniu co Wy i Wasi goście. 

 Często zdarza się, że właściciele sal weselnych ściśle współpracują z florystami, czy dekoratorami. Warto wtedy zapytać o ofertę takiego wystroju. Być może udałoby się w przystępnej cenie przystroić według Waszych zamierzeń salę, w której przyjdzie Wam spędzić czas aż do białego rana. Oczywiście jasnym jest, że jednym z głównych wyznaczników wyboru sali jest jej kubatura. Powinniście zapewnić gościom odpowiednie warunki zarówno do tańczenia, spożywania posiłków, jak również do rozmów, nie zapominając także o komfortowym miejscu dla fotografa ślubnego , przedstawicieli zespołu muzycznego czy Dj-a ;)


Równie ważnym czynnikiem jest lokalizacja, w której znajduje się dana sala. Jasnym jest, że każdy kolejny kilometr od miejsca zaślubin to dodatkowy koszt dojazdu. Para Młoda zazwyczaj organizuje gościom przejazd po ślubie do sali weselnej, czy też nawet powrót do domu. Najczęściej są to wynajęte małe busiki, bądź taksówki, które kursują na określonej trasie dwa-trzy razy w trakcie wesela. Jeżeli już mamy wytypowaną salę weselną warto zwrócić uwagę jeszcze na kilka aspektów, które mogą zaważyć na tym, że to właśnie tutaj przyjdzie nam się bawić: czystość w toaletach, odpowiednie oświetlenie, akustyka, jak również to, czy lokal posiada klimatyzację.  W miesiącach letnich bez dobrej wentylacji trudno będzie wytrzymać w pomieszczeniu, gdzie może być setka lub więcej osób.


Warto mieć również na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych. Należy zwrócić uwagę na ewentualny podjazd, czy odpowiednio dostosowaną do ich potrzeb toaletę. Wydzielone miejsce do palenia papierosów, teren do spacerów, czy możliwość noclegu - to kolejne punkty, które z całą pewnością będą "za" lub "przeciw" danej lokalizacji.


Jeżeli już wybraliśmy dla nas odpowiedni lokal to zostaje kwestia umowy. Co powinna zawierać? Na pewno każdy z punktów powinien być jasny i czytelny dla obu stron. Bez wątpienia muszą się tam znaleźć precyzyjne terminy pokrycia poszczególnych kosztów wydarzenia, sprawa zaliczki oraz co w przypadku, gdy zmieni się zaplanowana czy zadeklarowana liczba gości.


Niektórzy idą o krok dalej i proszą o sprawdzanie uprawnień pracowników do wykonywania pracy na przyjęciu weselnym. Chodzi tutaj głównie o znajomość języka angielskiego w przypadku gości zza granicy. Wprawdzie osobiście jeszcze nie spotkałem się z taką sytuacją, to niektóre Pary Młode proszą także właściciela lokalu o przedstawienie uprawnień do prowadzenia działalności. Z całą pewnością takie zabiegi pozwolą nam w spokoju przygotowywać się do najważniejszego dla nas dnia w życiu.